• info@flexium.hu
  • +36/30 210-2385
  • Magyar
  • English
Kapcsolat
Flexium
  • Vállalatirányitási rendszer
    • Ügyviteli rendszer
    • Flexium ERP
    • Modulok
    • CRM, Webshop, Mobil applikáció
  • Szolgáltatások
  • Áraink
  • Rólunk
  • Tudásbázis
  • Kézikönyv
  • Hírek

Hírek

  • Kezdőlap
  • Oktató anyagok

Legutóbbi bejegyzések

  • Új biztonsági funkció: Táblázat-beállításokhoz tartozó jogosultságok objektum-szintű szabályozása
  • Postai irányítószám törzs használata
  • Értékesítési vezetőt keresünk ERP Rendszer, CRM, és Webshop értékesítésére
  • Zárolások ideiglenes feloldásának lehetősége
  • Kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) használata – kezdeti lépések

Kategóriák

  • Biztonság 3
  • Egyéb kategória 1
  • EKÁER 2
  • EPR/Termékdíj 1
  • Értékesítés / Beszerzés / Készlet 4
  • Eszközök 3
  • FacebookPost 1
  • Funkcionalitások 17
  • Hírek 23
  • Kontrolling 1
  • Marketing 36
  • News 2
  • Oktató anyagok 15
  • Pályázat 3
  • Projekt 3
  • Rendszer alapok 6
  • Tools 2
  • Törzs-adatok 3
  • Videók 23
  • Videos 2

Címkék

Angolul CRM CRM rendszer EDI EKÁER EPR ERP ERP Rendszer Export/import Felhő Flexium ERP GINOP Plusz informatikai pályázat Integrált Java Jogosultság-kezelés KKV Kontrolling Könyvelő program Linux Logisztika Mac nav online-számla Projekt-kontrolling Projekt-vezetés Pályázat Pénzügy Real-time Számlázó Számvitel Tanácsadás Termelésirányítási rendszer Termékdíj Testreszabás Vezetői információs rendszer Vállalati Informatika Vállalatirányítás Vállalatirányítási rendszer vállalat irányítási rendszer Vállalkozz Digitálisan Ár-kezelés Ügyviteli rendszer Ügyviteli szoftver árlista

Ügyfelek megkülönböztetése: cég v. magánszemély; kisadózó v. nem; ÁFA-mentes v. nem….

Steinmetz Tamás
2020 július 29
Oktató anyagok

Már sok kérdés érkezett az ügyfeleinktől arra vonatkozóan, hogy mi ez a sok kavarás a beállításokkal? Miért kell megkülönböztetni a kisadózókat a többi cégtől, hogyan kezeljük a magánszemélyeket, stb.

A 2020 július 1.-i változások (ld. https://flexium.hu/hu/2020/06/05/nav-online-szamla-valtozasok-2020-julius-1-tol/) rákényszerítették a “mezei” felhasználókat (értékesítési kollégák, beszerzők, logisztikusok, stb.), hogy olyan információkkal foglalkozzanak, amik eddig – általában – “csak” a könyvelőkre tartoztak. Ez láthatóvá és bizony kényelmetlenné tette sokszor a rendszer használatát, azoknak, akik nem elég tájékozottak a NAV-os követelményekben, jogszabályi útvesztőkben, stb.

Úgyhogy nekik (is) készítettem alább egy rövid és tömör összefoglalót a partnerek (vevők/szállítók) kezeléséről. Megérzésem szerint még fog egy-két cikk születni ebben a témában…

Egy ügyfél (vevő / szállító) kétféle lehet: magánszemély / cég. A cég azt jelenti, hogy adóalany/ÁFA alany, független a formától (kft, bt, egyéni vállalkozó, adószámos magánszemély, stb…). Az adóalany jogi személy, a másik természetes személy.
Egy cég lehet:

  • kisadózó / normál / adószámos magánszemély
  • FA szemszögből pénzforgalmi elszámolású / normál
  • ÁFA mentes / normál
  • belföldi / EU-s / EU-n kívüli

Tehát egy cég sokféle permutációban leledzhet, de sosem lehet magánszemély. Egy magánszemélynél pedig a többi (céges) opció nem releváns, hiszen ő nem cég.
Egy magánszemélynek alapesetben nincs céges adószáma. Jelenleg (és remélem sosem) a magánszemély adóazonosító jelét nem tároljuk. Az szigorúan GDPR alá eső adat.

Egy partner nem lehet egyszerre cég és magánszemély. És nem is változhat ez a státusz az évek során.
Viszont a pénzforgalmi / ÁFA-mentes / kisadózó jellemzők egy adott cég esetén változhatnak az évek múlásával. Ezért fontos, hogy ezeket eltároljuk a számlán, nem csak a partnernél.
Például egy cég egyszer csak dönthet úgy, hogy átmegy kisadózóba. Sőt, év közben ha eléri a bevételi limitjét, dönthet úgy, hogy egy nagyobb számlát nem kisadózóként állít ki. Egyszerűen ilyenkor a számlára nem írja rá, hogy kisadózó.

Kimenő és bejövő számla oldalon jelenleg (mostani info szerint 2020.12.31-ig) a NAV csak a belföldi ÉS céges ügyletekről akar real-time információt.
Tehát csak a belföldi céges kimenő számlákat küldjük fel a NAV-nak az online számla felületen keresztül, és azoknál kötelező a (magyar) adószám. És csak a belföldi céges bejövő számlákról készül az ÁFA kimutatáshoz un. M-es lap (tételes összesítő), tehát azoknál is kötelező az adószám.

A kisadózó megjelölés “vicces”, ott megtréfált minket a NAV. Ugyanis a online számla felküldésnél (kimenő oldalon) van lehetőség arra, hogy kitöltsük, hogy kisadózónak ment-e a kimenő számla. De ez nem kötelező. És ráadásul életszerűtlen, hogy számlázáskor elkérjük a kedves vevőtől, hogy ő kisadózó-e vagy sem. Ezért az nem kötelező adat, és igazából senki sem foglalkozik vele.
Viszont bejövő oldalon évente (lehet, hogy jövőre gyakrabban?) le kell jelenteni a kisadózóktól befogadott számlákat. Tehát ott fontos adat.

A pénzforgalmi kapcsoló ÁFA szerinti pénzforgalmiságot jelent. Ezt fontos kihangsúlyozni. Ugyanis pl. egy kisadózó alapból pénzforgalmi szemléletben könyveli a bevételeit, de ez minket szerencsére nem érdekel :-). És ez a kapcsoló csak a befogadó oldalon érdekel minket (mármint azokat a “tipikus” Flexium-ot használó ügyfeleinket, akik nem kisadózók), hiszen az számít, hogy a számla kiállítója kisadózó vagy sem.

A továbbiakban még fogunk írni hasonló bejegyzéseket a témában, ebbe a cikkbe ennyi fért bele…

Címkék navonline-számla
Előző hír
NAV online számla: Szeptember végéig tart a szankciómentes időszak
Következő hír
Új Flexium fejlesztés: Email küldő modul
Logo

Vedd fel velünk a kapcsolatot, és találjuk meg együtt a legjobb megoldást a céged számára!

Rendszer

  • Vállalatirányítási rendszerek
  • Flexium ERP Rendszer
  • CRM, Webshop, Mobil applikáció
  • Modulok

Cégünkről

  • Rólunk
  • Szolgáltatások
  • Hírek
  • Áraink

Egyéb

  • Oldaltérkép

Kapcsolat

  • TTC-Soft Kft.
    Iroda: 1121, Budapest, Kakukk út 7
  • info@flexium.hu
  • +36/30 210-2385

TTC-Soft Kft. © 2025 | Minden jog fenntartva.